تاریخ انتشار: دسامبر 8th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
هر آنچه باید در مورد مزایای فشار درمانی بدانید

فشار درمانی Compression Therapy  به معنای استفاده از جوراب‌های فشرده، جوراب‌های ساق بلند، چکمه‌ها یا بانداژ برای اعمال فشار ملایم به ساق پا است.

پزشکان از هزاران سال قبل، از زمان بقراط  در یونان باستان، درمان فشرده سازی را تجویز کرده اند. علم مدرن به کشف مزایای جدید درمان فشرده سازی ادامه می دهد.

علایم لیپوادم

جریان خون بهتر

هنگامی که نشسته یا ایستاده هستید، رگ های پا باید با جاذبه مبارزه کنند تا خون را به قلب برگردانند. فشرده‌سازی به آرامی پا را فشار می‌دهد، که به جریان خون سریع‌تر و حفظ حرکت در جهت درست کمک می‌کند.‌

پیشگیری و درمان واریس

سیاهرگ ها برای اینکه خون را به سمت قلب برگرداند، دریچه هایی دارند که فقط اجازه می دهند خون در یک جهت حرکت کند. گاهی اوقات این دریچه ها فرسوده می شوند و اجازه می دهند خون در رگ ها جمع شود.

این امر می تواند منجر به بروز رگ های واریسی، رگ های متورم و پیچ خورده شود که می تواند باعث درد و احساس سنگینی در پاهای فرد شود.

جوراب های فشاری می توانند به کاهش ناراحتی و تورم ناشی از رگ های واریسی کمک کنند. پس از درمان واریس، فشرده سازی ممکن است به جلوگیری از ابتلا به رگ های واریسی جدید کمک کند.

تورم کمتر

فشار ناشی از جوراب های فشاری می تواند از نشت مایع از رگ های خونی کوچک در پاها جلوگیری کند. این امر می تواند به جلوگیری از تورم در زمانی که مجبور هستید برای مدت طولانی بی حرکت بنشینید یا بایستید کمک کند.

به عنوان مثال، برخی افراد در پروازهای طولانی هواپیما یا در محل کار که زیاد روی پاهای خود می ایستندمی توانند از این روش درمانی استفاده کنند. ‌

فشرده سازی همچنین می تواند به درمان تورم کمک کند. هنگامی که مایع اضافی در پاهای فرد وجود دارد، فشرده سازی به بدن او کمک می کند تا آن مایع را جذب کند.

تورم در پاها و مچ پا نیز یکی از عوارض شایع بارداری است. اگر باردار هستید، با پزشک خود در مورد پوشیدن جوراب شلواری فشاری برای کاهش تورم و ناراحتی پا مشورت کنید.

روش های فشار درمانی

سرگیجه و حالت تهوع کمتر

افت فشار خون ارتواستاتیک زمانی است که فشار خون فرد هنگام ایستادن کاهش می یابد. ممکن است این وضعیت باعث سرگیجه (مثل چرخش اتاق)، سبکی سر (مثل غش کردن) یا حالت تهوع  شود.

اگر این مشکل را دارید، پزشک ممکن است شلنگ فشاری تا بالای ران یا بالای کمر را توصیه کند. فشرده‌سازی می‌تواند از تجمع خون در پاهای فرد جلوگیری کند، که این همان چیزی است که باعث افت فشار خون ارتواستاتیک می‌شود.

حتی یک مطالعه نشان داد که زنان باردار هنگام پوشیدن جوراب‌های فشاری کمتر دچار تهوع صبحگاهی و سرگیجه می‌شوند.

درمان با فشار درمانی

کاهش خطر لخته شدن خون

اگر برای مدت طولانی در بیمارستان بستری هستید یا جراحی انجام داده اید که شما را برای مدتی از ایستادن روی پا باز می دارد، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ترومبوز ورید عمقی هستید. این وضعیت زمانی رخ می دهد که لخته خون یا لخته در ورید عمیق ایجاد می شود. ترومبوز ورید عمقی می تواند عواقب جدی داشته باشد.

علایم ترومبوز ورید عمقی یا DVT  ممکن است شامل تورم، درد و حساسیت، اغلب در پاها باشد. عوامل مستعده کننده ابتلا به این بیماری شامل بی حرکتی، هورمون درمانی و بارداری است.

کمپرس‌تراپی احتمال لخته شدن خون را در زمانی که در بیمارستان هستید کاهش می‌دهد.‌ همچنین ممکن است لازم باشد وقتی از بیمارستان به خانه می‌روید و در حین بهبودی، از جوراب‌های فشرده‌کننده عروق پا استفاده کنید.

مسافران همچنین در معرض خطر بیشتری برای ایجاد لخته خون هستند زیرا آنها برای مدت طولانی نشسته اند. احتمال بروز مشکلات لخته شدن خون در هنگام پرواز سه برابر بیشتر از سایر مواقع است. خطر بروز این مشکل در پروازهای طولانی تر حتی بیشتر می شود.

جوراب های فشاری می توانند خطر لخته شدن خون در سفر را کاهش دهند. آنها همچنین می توانند تورم و ناراحتی پا را که در پروازهای طولانی شایع است را کاهش دهند.

بهبود زخم با فشار درمانی
التیام زخم پا یا اولسر

زخم پوستی یا اولسر یک زخم باز روی پوست است. ممکن است ناشی از یک بیماری مانند عفونت، زخم فشاری یا مشکلات ورید (زخم های پوستی وریدی) باشد.

زخم های وریدی ساق پا زخم هایی هستند که بین زانو و مچ پا ایجاد می شوند، اما معمولاً در داخل ساق نزدیک یا اطراف مچ پا ایجاد می شوند.

آنها زخم های بزرگ و کم عمق با لبه های ناهموار هستند که تخلیه یا ترشحات زیادی دارند. فردی که دچار این مشکل شود به احتمال زیاد تورم  پوست قرمز و خارش داری را در اطراف زخم تجربه خواهد نمود.

درمان اولسر به علت بوجود آوردنده زخم بستگی دارد. . زخم پا می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

دیابت
مشکلات رگ
نارسایی کلیه
فشار خون بالا
بیماری قلبی
‌کمپرس درمانی یک درمان بسیار موثر برای زخم پا است. این روش با بهبود جریان خون به بهبود زخم ها کمک می کند. در طول فرآیند بهبودی، درمان فشرده سازی علائم زخم پا، مانند درد، تورم و خارش را نیز کاهش می دهد.

توصیه های زیر ممکن است به بهبود سریعتر زخم پا  کمک کند.

سعی کنید به صورت منظم پیاده روی  کرده و فعال باشید. بی حرکت نشستن و ایستادن بدون بالا بردن پاها می تواند زخم وریدی پا و تورم را بدتر کند.
هر زمان که نشسته اید یا دراز کشیده اید، پای آسیب دیده خود را بالا نگه دارید.
به طور منظم پاهای خود را با حرکت دادن به بالا و پایین و چرخاندن آنها در مچ پا ورزش دهید. این کار می تواند به تسهیل گردش خون بهتر کمک کند.
اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم وزن خود را کاهش دهید.
سیگار و مصرف الکل را ترک نمایید. این کار می تواند به بهبود سریعتر زخم کمک کند.
مراقب باشید به پای آسیب دیده خود آسیب نرسانید و کفش راحت و مناسب بپوشید.

تا 97 درصد از افرادی که زخم پا داشته اند در آینده به زخم پای دیگری نیز مبتلا خواهند شد. فشرده‌سازی می‌تواند به فرد مبتلا در جلوگیری از ابتلا به زخم‌های جدید پا کمک کند.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی