تاریخ انتشار: آگوست 28th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
پنج فایده خندیدن برای سلامتی

ممکن است برخی از افراد پس از انجام یک معاینه سالانه با این توصیه پزشک روبرو شوند که بهتر است حداقل 20 تا 30 دقیقه در روز را صرف خندیدن نمایند .

خندیدن و تاثیر آن بر سلامتی

خنده دارویی قدرتمند است.  هیچ چیز به اندازه یک خنده خوب نمی تواند سریعتر یا مطمئن تر برای تعادل ذهن و بدن شما کار کند. شوخ طبعی بارهای شما را سبک می کند ، امید می بخشد ، شما را به دیگران متصل می کند و شما را متمرکز و هوشیار نگه می دارد. همچنین به شما کمک می کند تا عصبانیت را رها کرده و زودتر ببخشید.

خندیدن قدرت زیاد ی برای درمان و تجدید قوا به شما می دهد  ، هر قدر آسان تر و بیشتر بخندید توان شما برای غلبه بر مشکلات و تقویت روابط اجتماعی بیشتر می شود . خنده دارویی با ارزش ولی ارزان است و می تواند در دسترس  همه قرار بگیرد .

در دوران کودکی ، ما روزانه صدها بار به هر بهانه ای می خندیدیم ، اما در بزرگسالی، زندگی جدی تر و خنده اکسیری کمیاب شد. اما با جستجوی فرصت های بیشتر برای  خنده ، می توانید سلامت احساسی خود را بهبود بخشید ، روابط خود را تقویت کنید ، شادی بیشتری را بیابید و حتی عمر خود را طولانی تر کنید . خنده بر هر درد بی درمان دواست ، پس از هر فرصتی برای خنده استفاده کنید !

در حالی که ممکن است در ابتدا این یک پیشنهاد ساده لوحانه به نظر برسد ،لازم است بدانید که خنده فواید زیادی برای سلامتی دارد از جمله بهبود خلق و خو ، کاهش درد و تقویت سیستم ایمنی بدن. محققان در حوزه  مراقبت های بهداشتی  به این نتیجه رسیده اند که خندیدن برای سلامت افراد پنج فایده دارد که در این مقاله به بیان آن پرداخته ایم :

 

  1. کاهش استرس.

خنده چند فایده برای سلامتی دارد از جمله کاهش هورمون های استرس و کاهش تنش های فیزیکی در سراسر بدن .

همچنین خندیدن می تواند به کاهش فشار خون کمک کند که این موضوع برای سلامت قلب مفید است. بهتر است سعی کنید در رفت و آمد صبح یا هنگام پیاده روی عصرانه به پادکست های خنده دار گوش دهید.

خندیدن و افزایش قدرت سیستم ایمنی

یافتن سوؤه ای  خنده دار نه تنها خلق و خوی شما را بهبود می بخشد ، بلکه خنده با افزایش گردش خون ، ماهیچه های بدن را نیز آرام می کند. بنابراین هر چه بیشتر بخندید ، بیشتر احساس آرامش خواهید نمود و استرس شما کاهش خواهد یافت !

 

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن.

بوجود آمدن احساس خوب هنگام لبخند زدن یا خندیدن،  باعث ایجاد واکنش شیمیایی در مغز می شود که باعث آزاد شدن پروتئین های کوچکی به نام نوروپپتیدها در بدن می شود.

این مولکول های کوچک قدرت ایمنی بدن را ارتقا می بخشد  و ممکن است به مبارزه با بیماری های بالقوه و جدی کمک می کنند.

زندگی می تواند گاهی پرمشغله و ناراحت کنننده باشد بنابراین مطمئن شوید که شنیدن یا دیدن یک برنامه طنز را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

از آنجایی که تماشای برنامه کمدی مورد علاقه  یا به اشتراک گذاری فیلم های خنده دار یا تغییر الگوهای رفتاری با یگران  اهمیت دارد بنابراین پیدا کردن راه هایی برای حفظ روحیه و یافتن زمان برای خندیدن امری بسیار ضروری و مهم است.

 

  1. بهبود خلق و خو.

هنگام لبخند زدن بدن  سه هورمون مختلف ترشح می کند: دوپامین ، اندورفین و سروتونین. این هورمون ها بدن را فریب می دهند تا احساس شادی بیشتری داشته باشد ، زیرا سطح پایین این هورمون ها با افسردگی ارتباط دارد.

انجام کارهای ساده به عنوان مثال مشاهده عکس های مورد علاقه در تلفن یا ایجاد یک آلبوم از خاطرات خوش می تواند لبخند را بر لب فرد ایجاد کند.

پس از انجام این اقدامات ساده مطمینا شگفت زده خواهید شد که چقدر خلق و خوی شما می تواند با انجام کاری بدون زحمت مانند لبخند زدن بهبود یابد!

خندیدن و بهبود خلق و خو

خنده راهی برای ارتباط سریع و آسان بین افراد است و یکی از اساسی ترین   روش هایی است که ما به عنوان انسان با آن ارتباط برقرار می کنیم. اما فراتر از این-خنده می تواند اعتماد به نفس ، عزت نفس ، خلاقیت ، مثبت اندیشی و انعطاف پذیری را افزایش دهد و تغییرات مثبتی را در همه جنبه های زندگی ما ایجاد کند. ”

 

  1. کاهش درد.

اندورفین هایی که هنگام لبخند زدن ترشح می شوند این قدرت را دارند که به طور موقت دردهای بدن یا دردهای جزئی را کاهش دهند.

با گذشت زمان افزایش خنده می تواند آستانه درد فرد را بالا ببرد و به او در ایجاد تحمل بیشتر درد کمک کند.

بنابراین اگر شخصی در بدن خود احساس درد دارد  ، لازم است  تماشای یکی از فیلم های کمدی مورد علاقه خود  را در اولویت خود قرار دهید. با این کار نه تنها درد بدن محدود می گردد ، بلکه سلامت و آرامش کلی او نیز بهبود می یابد .

 

  1. مثبت اندیشی را افزایش دهید.

لبخند زدن یک احساس مثبت ایجاد می کند. حفظ این تفکر خوش بینانه دارای مزایای سلامتی واقعی مانند افزایش طول عمر ، سلامت قلب و عروق بهتر و کاهش میزان افسردگی است.

برای ارتباط با دوستان یا افرادی از خانواده خود که باعث خنده شما می شوند ، چه از طریق طنزپردازی و چه از طریق به اشتراک گذاری داستان های خنده دار وقت بگذارید.

خندیدن می تواند دیدگاه شما را نسبت به مسائل  تغییر دهد ،خنده به ما کمک می کند تا جنبه مثبت زندگی را بیشتر ببینیم ، زندگی را کمتر جدی بگیریم و از هر دقیقه آن لذت ببریم و از هر فرصتی برای شادی  بهرهمند شویم . وقتی با خنده به استقبال مشکلات برویم تمام سختیها رنگ می بازند و دیگر هیچ چیز ترسناک و غیر قابل تحمل نخواهد بود .

به خاطر داشته باشید که هرچه تعداد خنده های شما در طول روز بیشتر باشد ، شما و اطرافیانتان احساس خوشبختی بیشتری خواهند داشت.

خندیدن و بهبود روابط اجتماعی

خوب است که بدانید لبخند هم درست مثل خندیدن مسری است . لبخند زدن می تواند تاثیر مثبتی بر شما و محیط اطرافتان بگذارد. سعی کنید بیشتر به همکاران ، دوستان و اطرافیانتان لبخند بزنید . وقت خود را با افرادی بگذرانید که باعث خنده شما می شوند.

 

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی