تاریخ انتشار: ژانویه 26th, 2022نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
۷ تکنیک برای پرورش کودک شاد

قطعاً یکی از آرزوهای بزرگ هر پدر و مادری این است که بتوانند کودکانی شاد و موفق پرورش دهند.  بی‌شک یک کودک شاد که مهارت‌های توانایی حل مسئله را آموخته است راحت‌تر در مسیر موفقیت قدم خواهد گذاشت. در این مقاله به بررسی روش‌های پرورش کودک شاد پرداخته‌ایم:

پرورش کودک شاد

تاثیر ژنتیک بر رفتار کودک

برخی از محققان عقیده دارند که چگونگی رفتارها و اخلاقیات کودک در مسائل ژنتیکی او ریشه دارد. بر اساس این باور کودک اخلاق و رفتار خود را به ارث می‌برد و عوامل محیطی تأثیر چندانی بر روحیات او ندارد.

چطور در تربیت یک کودک شاد و خوش‌بین موفق باشیم؟

مؤثر بودن عوامل ژنتیکی در رفتار کودک به این معنا نیست که شخصیت کودک از قبل  برنامه‌ریزی‌شده است.  برای داشتن یک کودک شاد باید از تکنیک های خاصی استفاده کرد. بر اساس نظر محققان انسان به‌صورت ژنتیکی تمایل به افسرده شدن دارد. اما نکته قابل‌توجه این است که ژن‌ها تحت تأثیر عوامل محیطی دچار تغییر می‌شوند و ساختار منعطفی دارند. نتایج تحقیقات دانشمندان نشان داده است که علیرغم تأثیرات ژنتیک، کودکان شاد و مثبت اندیش معمولاً به یک خانواده شاد تعلق دارند.

با پیروی از این هفت راهکار کودکانی شاد پرورش دهید:

کودک شاد در خانواده شاد

1- تأثیر روابط خانوادگی در تربیت یک کودک شاد

برخورداری از روابط گرم و صمیمانه در بین اعضای خانواده یکی از مؤثرترین تکنیک‌های تقویت سلامت روان در کودکان است. کودکی که به خانواده خود احساس تعلق و پیوند داشته باشد قطعاً در دوران بزرگ‌سالی فرد شادتری خواهد بود.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده، افرادی که در دوران کودکی حس تعلق به یک کانون گرم خانوادگی را تجربه کرده‌اند،  در برابر ناملایمات و فشارهای روانی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. همچنین درصد افکار خودکشی و رفتارهای ناهنجار مانند اعتیاد در این افراد بسیار پایین‌تر است. بیان کلمات محبت‌آمیز برای نشان دادن عواطف دوستانه کافی نیست بلکه کودک باید حس “دوست داشته شدن”  را به‌صورت عملی در زندگی خود درک نماید. برای این کار لازم است در هر فرصتی کودک را در آغوش گرفته و اشتیاق خود را برای بازی و صحبت با او نشان دهید.

2- تأثیر روابط اجتماعی بر شادی کودک

برقراری روابط اجتماعی یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر میزان شادی است. کیفیت روابط اجتماعی از کمیت آن مهم‌تر است. روابط اجتماعی باکیفیت که کودک در آنها احساس صمیمت و راحتی بیشتری داشته باشد تأثیر زیادی بر میزان شادی او خواهند گذاشت

تربیت کودک شاد

3- اهمیت روبرویی کودک با واقعیت‌های زندگی

والدینی که تحت هر شرایطی خواسته‌های غیرمعقول کودک را فراهم می‌کنند در آینده کودک شادی نخواهند داشت. در شرایطی که خواسته‌های کودک به‌راحتی برآورده می‌شوند کودک هیچ تصویر شفافی از واقعیت دنیای اطراف در ذهن خود نخواهد داشت. همین کودک در بزرگ‌سالی وقتی با محدودیت‌های موجود روبرو می‌شود تبدیل به یک موجود افسرده و ناراضی خواهد شد.

گاهی اوقات والدین به هر قیمتی به دنبال خوشحال نگه‌داشتن کودکان هستند و از رویارویی کودک با احساسات ناراحت‌کننده مثل خشم یا ترس جلوگیری می‌کنند. کودکی که هرگز با مشکلات زندگی مواجه نشده باشد قطعاً در دوران بزرگ‌سالی در برابر مشکلات آسیب پذیر تر خواهد بود. بنابراین لازم است کودک در شرایطی پرورش یابد که مهارت‌های روبرو شدن با سختی‌های زندگی را بیاموزد.

4- تأثیر والدین شاد بر کودکان

والدین در بسیاری از مواقع الگوی فرزندان هستند. کودکانی که در کنار والدین شاد پرورش‌یافته‌اند مسلماً  کودکان شادتری هستند.  میزان افسردگی در بین کودکانی که در کنار والدین غمگین زندگی کرده‌اند دو برابر بیشتر از کودکان عادی است. روابط محبت‌آمیز والدین با یکدیگر در احساس امنیت و شادی کودکان تأثیر شایانی دارد.

 5- فقط کارهای درست کودک را تشویق کنید

هر چه کودک اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشد از احساس شادی بیشتری برخوردار خواهد بود. متأسفانه برخی از والدین برای تقویت اعتمادبه‌نفس کودک از روش‌های نادرستی استفاده می‌کنند که نتایج معکوس خواهد داشت. به‌عنوان مثال تحسین‌های بی‌جا از کارهای معمولی کودک این باور را در کودک به وجود می‌آورد که اگر در کاری موفق نشود والدین دیگر او را دوست نخواهند داشت. این شرایط باعث بروز احساس نگرانی و تنش در کودک شده و اعتمادبه‌نفس او را کاهش خواهد داد.

آموزش کودک شاد

 6- نقش تحسین در تربیت یک کودک شاد

تحسین به‌جا و به‌موقع در شکل‌گیری شخصیت قوی و اعتمادبه‌نفس کودک نقش بسزایی دارد. بهتر است همواره از تلاش و پشتکار کودک در حین انجام کارها تمجید کنید و هرگز این کار را به بعد از مشاهده نتیجه کارها موکول نکنید. به کودک بیاموزید که خلاقیت و پشتکاری که برای انجام کارها به خرج می‌دهد از میزان هوش او بسیار ارزشمندتر است. در این شرایط کودک از انجام وظایف خود لذت می‌برد و نگران شکست خوردن نخواهد بود.

 7- به کودک اجازه تجربه موفقیت و شکست بدهید

یادگیری مهارت‌های مختلف برای بالا بردن اعتمادبه‌نفس و  عزت‌نفس کودکان امری حیاتی است. بهتر است والدین به کودکان فرصت تجربه و رویارویی با چالش‌های زندگی را بدهند. در این شرایط کودک با کسب مهارت‌های حل مسئله توانایی بیشتری برای کنترل زندگی خود  به‌دست می‌آورد.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.
کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.
برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت فرمایید.
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی

2 دیدگاه

  1. لعیا آگوست 23, 2023 at 10:01 ق.ظ - Reply

    داشتن پرستار میتونه توی شادی بچه موثر باشه؟

    • امیر تفرشی آگوست 28, 2023 at 3:37 ب.ظ - Reply

      بله ، پرستار کودک با راهکارها و ترفندهای خودش شادی زیادی رو ایجاد میکند.

ارسال دیدگاه