تاریخ انتشار: سپتامبر 8th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
علل بی حسی دست ناشی از سندرم تونل کارپال و سندرم حفره ای

آیا گاهی دستان شما به خواب می رود؟ آیا احساس سوزن سوزن شدن دارید؟ در این شرایط ممکن است دچار سندرم های تونل کارپال و حفره ای دست شده باشید. در این مقاله در مورد سندرم های دست و همچنین روش های پیشگیری و درمان آن توضیحاتی بیان شده است

علایم بی حسی دست

تفاوت بین سندرم تونل کارپال و حفره ای چیست؟

سندرم تونل کارپال و تونل حفره ای در اثر فشردگی اعصاب دست بوجود می آیند و باعث سوزن سوزن شدن و حتی درد در دستان شما می شود.
تونل کارپال فضای باریک داخل مچ دست است که حاوی عصب میانی است. اطراف آن توسط استخوان های مچ دست و همچنین تاندون ها احاطه شده است.
وقتی عصب میانی فشرده می شود ، منجر به بی حسی یا سوزن سوزن شدن می شود که معمولاً بر انگشت شست ، اشاره ، وسط و نیمی از انگشت حلقه تأثیر می گذارد.

سندرم تونل حفره ای شامل فشردگی عصب زیر بغل (عصبی است که از طریق بازو و از طریق تونلی در آرنج شما به نام cubital حرکت می کند تا در نهایت به دست برسد).

این عصب اغلب تحت تأثیر قرار می گیرد زیرا بافت های نرم اطراف آرنج که عصب را نگه می دارد می تواند فشرده یا درگیر شود و خم شدن آرنج می تواند این علائم را بدتر کند.

فشرده شدن عصب معمولاً باعث بی حسی و/یا گزگز در انگشت کوچک و حلقه می شود و بر عملکرد و هماهنگی دست ها تأثیر می گذارد.

در موارد شدید ، ماهیچه های داخل دست تحت تأثیر قرار می گیرند و حتی شروع به آتروفی یا از بین رفتن می کنند که قابل برگشت نیست. اگر عملکرد دست دچار مشکل شود ، این وضعیت ممکن است نشانه بیماری پیشرفته و جدی در دست ها باشد.

علت این سندرم ها چیست؟

هر دو مشکل فوق می تواند توسط عوامل متعددی ایجاد شود و ممکن است به فعالیت های روزمره فرد مرتبط نباشد. با این حال ، فعالیتهای کاری که به درجه و تکرار زیاد نیاز دارند ممکن است خطر ابتلا به سندرم تونل کارپ را در فرد افزایش دهد.
سابقه دیابت ، کم کاری تیروئید ، بارداری و آرتریت روماتوئید نیز عوامل خطر برای سندرم تونل مچ دست هستند.

درمان بی حسی دست

چگونه می توان از سندرم تونل کارپ و سندرم تونل حفره ای جلوگیری کرد؟

هنگامی که برای اولین بار علائم تونل کارپ را تجربه می کنید ، استفاده از آتل مچ دست بهترین راه برای جلوگیری از شدیدتر شدن درد است.
اجتناب از فعالیت های مکرر که باعث بی حسی و سوزن سوزن شدن دست می شود ، همچنین ممکن است به جلوگیری از پیشرفت سندرم تونل کارپ کمک کند .
برای سندرم تونل حفره ای ، گاهی اوقات استفاده از پدهای آرنج یا بریس در شب برای کمک به نگه داشتن آرنج در حالت بازتر ممکن است کمک کننده باشد.

متخصصان بر این باورند که به طور کلی ، سندرم های تونل کارپ و حفره ای قابل اجتناب نیستند و رفع فشار از طریق جراحی تنها راهی است که می تواند فشرده سازی عصب میانی در مچ دست و عصب اولنار در آرنج را به طور قابل اعتماد درمان کند.

گزینه های درمانی چیست؟

بسته به شدت علائم ، گزینه های متعددی برای درمان سندرم تونل مچ دست وجود دارد. در موارد خفیف تونل کارپ ، گزینه های موفقیت آمیز و موثر غیر جراحی می توانند با بستن ساده ، تزریق موضعی کورتیکواستروئیدها و همچنین داروهای ضد التهابی شروع شوند که ممکن است علائم را کاهش دهد.

با این حال ، جراحی ممکن است بهترین گزینه برای کاهش درد و ناراحتی در شدیدترین موارد باشد ، به ویژه هنگامی که عملکرد متعادل دست شروع به افول می نماید و دست توانایی های خود را از دست می دهد .

جراحی و درمان بی حسی دست

شرایط بیمار بعد از جراحی

بیداری شبانه و درد دست اکثر بیماران بهبود می یابد. در موارد متوسط تا شدید تونل کارپ و کوبیتال ممکن است آسیب دائمی وجود داشته باشد که قابل بازیابی نیست.
به همین دلیل ، ضروری است که این بیماری ها را زود تشخیص داده و عصب را قبل از ایجاد آسیب دائمی از حالت فشرده خارج کنید.
زمان بهبودی بعد از عمل در هر بیمار متفاوت است. اولین قدم این است که اجازه دهید زخم ها در محل برش بهبود یابند.
اکثر بیماران زمانی که به راحتی وظایف مورد نیاز خود را پس از عمل جراحی انجام می دهند و نیازی به کمک دیگران ندارند ، به سر کار باز می گردند.

اقدامات ضروری در صورت ابتلا  به این سندرم ها:

متخصصات ابراز می دارند که اگر فکر می کنید که ممکن است در یک یا هر دو دست این سندرم ها را داشته باشید ، بهترین کاری که یک فرد می تواند انجام دهد این است که با پزشک خود تماس بگیرد.”

پزشک می تواند آزمایشاتی را انجام دهد و تشخیص دهد که آیا دچار یکی از سندرم ها هستید یا این که هر دو سندرم باعث بی حسی دستان شما شده است

کاهش بی حسی دست

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی