تاریخ انتشار: دسامبر 16th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
هایپرکالمی و خستگی: 8 راه برای افزایش سطح انرژی

هایپرکالمیHyperkalemia و خستگی با یکدیگر در ارتباط هستند. بدن به پتاسیم نیاز دارد تا اعصاب و عضلات به خوبی کار کنند. اما در مورد پتاسیم لازم است مقدار آن از تعادل خارج نشود. به افزایش مقدار پتاسیم در خون هایپرکالمی گفته می شود.

هایپرکالمی باعث بروز احساس خستگی و کسالت می شود که می توان با اقداماتی این مشکل را برطرف نمود که در این مقاله به بیان آن پرداخته ایم :

ضعف عضلانی و خستگی

بدن برای انتقال صحیح پیام های عصبی و انقباض عضلانی به پتاسیم نیاز دارد. خستگی عضلانی ممکن است به عنوان یک احساس طاقت فرسا از خستگی، فرسودگی یا کمبود انرژی توصیف شود. دست ها و پاهای فرد به سادگی احساس ضعف می کنند.

این امر باعث می شود که انجام فعالیت‌های روزانه که قبلاً دشوار نبودند، برای فرد دشوار شود. همچنین ممکن است فرد درد عضلانی، گرفتگی یا درد ناشی از فعالیت بدنی جزئی را تجربه کنید.

چگونه سطح انرژی را افزایش دهیم؟

درمان خاصی برای خستگی عضلانی وجود ندارد، اما در صورت داشتن هایپرکالمی می توان اقدامات خاصی را برای افزایش سطح انرژی انجام دهید.

1. داروهای تجویز شده را مصرف کنید

هایپرکالمی یک بیماری جدی است که در صورت عدم درمان، می تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شود. خطر ابتلا به هایپرکالمی در افرادی که بیماری های خاصی دارند بیشتر است. این بیماری ها عبارتند از:

  • بیماری کلیوی
  • نارسایی قلبی
  • دیابت

لازم است بیمار همه داروهای خود را طبق تجویز مصرف کند که این مورد برای درمان هایپرکالمی نیز صادق است. اگر داروهای تجویزی پزشک عوارض جانبی دارند  یا به اندزاه کافی موثر نیستند، لازم است مصرف آنها را تا زمانی که بتوان با پزشک خود مشورت کنید ادامه دهید.

هایپرکالمی و تغذیه

2. به رژیم غذایی کم پتاسیم پایبند باشید

پردازش پتاسیم در بدن و خلاص شدن از شر هر گونه پتاسیم اضافی  وظیفه کلیه است. وقتی همه چیز خوب است، لازم نیست نگران دریافت بیش از حد پتاسیم در رژیم غذایی خود باشید. اما اگر عملکرد کلیه ها کاهش یابد، ممکن است پزشک تغییر رژیم غذایی کم پتاسیم را توصیه کند.

غذاهایی که پتاسیم بالایی دارند، گروهی هستند که حاوی بیش از 250 میلی گرم پتاسیم در یک وعده نصف فنجان هستند. برخی از این غذاها عبارتند از:

میوه های تازه مانند موز، آب میوه ها مانند آب پرتقال یا میوه های خشک شده مانند زردآلو
سبزیجاتی مانند سیب زمینی، سیب زمینی شیرین و اسفناج
حبوبات مانند عدس، لوبیا چشم بلبلی و سویا
لبنیات کم چرب یا بدون چربی، از جمله شیر و محصولات لبنی

برخی از غذاهای حاوی پتاسیم نیز منابع خوبی از پروتئین هستند که برای سلامت عضلات ضروری است. این غذاها عبارتند از:

گوشت
ماهی
طیور

بنابراین، وقتی صحبت از یک رژیم غذایی کم پتاسیم به میان می‌آید، مهم است که مطمئن شوید که تعادل مناسبی از تمام مواد مغذی ضروری برای عضلات و سلامت کلی خود دریافت می‌کنید.

همچنین مهم است که وعده‌های غذایی را حذف نکنید یا در خوردن زیاده روی نکنید. قبل از شروع یک رژیم غذایی کم پتاسیم با پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر بیماری کلیوی، نارسایی قلبی یا دیابت دارید.

ممکن است لازم باشد برای دریافت راهنمایی بیشتر به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. این متخصص با چند جلسه مشاوره می تواند شما را در مسیر درست تغذیه قرار دهد.

هایپرکالمی و داروها

3. با احتیاط از مکمل های غذایی استفاده کنید

بر اساس بررسی منابع مورد اعتماد علمی در سال 2017، تعدادی از محصولات طبیعی ممکن است به بهبود خستگی عضلات یا افزایش انرژی کمک کنند. برخی از این موارد عبارتند از:

کراتین
روغن ماهی
سیر
جینسینگ
اهن
رودیولا رزا
ویتامین B12
همیشه قبل از افزودن مکمل های غذایی به رژیم خود با پزشک متخصص مشورت کنید. محصولات طبیعی ممکن است با داروها تداخل داشته باشند یا بیماری های موجود را بدتر کنند.

محصولات مولتی ویتامین همچنین ممکن است حاوی پتاسیم باشند، بنابراین حتما برچسب اطلاعات روی آنها را به دقت بررسی کنید.

4. مراقب جایگزین های نمک باشید

اگر بیماری کلیوی دارید یا از داروهای تجویزی خاصی استفاده می کنید، ممکن است پزشک کاهش نمک را توصیه کرده باشد. با این حال، برخی از جایگزین های نمک حاوی پتاسیم هستند، بنابراین در انتخاب آن ها دقت کنید. از پزشک بخواهید که جایگزین نمکی را برای شما تجویز کند که پتاسیم کمتری داشته باشد یا با یک متخصص تغذیه برای کاهش مصرف نمک مشورت کنید.

هایپرکالمی و ورزش کافی

5. ورزش منظم داشته باشید

ورزش می تواند به مبارزه با خستگی عضلات کمک کند، اما مهم است که قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید با پزشک صحبت کنید. ماهیچه ها مملو از پتاسیم هستند. هنگامی که ورزش می کنید، پتاسیم از ماهیچه ها وارد جریان خون می شود و در نتیجه پتاسیم خون افزایش می یابد.

در افراد سالم، سطح پتاسیم خون در عرض چند دقیقه پس از ورزش به سطح عادی باز می گردد و جای نگرانی نیست. اما برای افراد مبتلا به هایپرکالمی یا بیماری قلبی، این وضعیت می تواند باعث ایجاد یک مشکل قلبی تهدید کننده زندگی به نام آریتمی ناشی از ورزش شود.

تناسب اندام و فرم بدن خوب می تواند به بهبود این مشکل کمک کننده باشد. اما تا زمانی که از پزشک تایید دریافت نکرده اید، از انجام ورزش های سنگین اجتناب کنید.

درعوض، فعالیت‌های روزانه خفیف تا متوسط برای فرد مبتلا به هایپرکالمی مناسب هستند . از جمله :

کشش
پیاده روی
تمرین یوگا یا تای چی

در حالی که هنگام ورزش باید به خوبی هیدراته باشید، ممکن است به افراد مبتلا به بیماری کلیوی دستور داده شود که مصرف مایعات را محدود کنند.

6. استراحت کنید

به صدای بدن گوش کنید زمانی که احساس خستگی می کنید، 15 دقیقه استراحت کنید. اگر عضلات پای شما خسته است، آنها را بالا ببرید. در صورتی که خواب شبانه دچار تداخل و مشکل نشود یک چرت کوتاه در طول روز برای بهبود علایم مناسب است .هایپرکالمی و خواب کافی

7. شب راحت بخوابید

در یک تحقیق، رابطه بین خواب و قدرت عضلانی را در بیش از 10000 دانشجوی دانشگاه چینی 16 تا 30 ساله بررسی کردند. نتایج نشان داد که کیفیت خواب خوب با قدرت عضلانی بیشتر مرتبط است. نداشتن خواب کافی و کیفیت پایین خواب با افزایش خطر کاهش توده عضلانی مرتبط بود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) به اکثر بزرگسالان توصیه می کند که هر شب 7 تا 9 ساعت بخوابند.

 

8. با پزشک خود همکاری کنید

اگر هیپرکالمی را تجربه کرده اید یا شرایطی دارید که خطر هیپرکالمی را افزایش می دهد – مانند بیماری کلیوی، نارسایی قلبی یا دیابت – مراجعه منظم به پزشک ضروری است.

علائمی مانند خستگی عضلانی ممکن است با هیپرکالمی مرتبط باشد، اما ممکن است به دلیل مشکلات دیگری نیز بروز نماید. پزشک را در مورد علائم جدید یا بدتر شدن آن در جریان قرار دهید.

مشورت با پزشک درباره هایپرکالمی

اگر علایم زیر را تجربه کردید به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید:

تپش قلب
تنگی نفس
درد قفسه سینه
استفراغ
این علائم ممکن است نشانه هایپرکالمی ناگهانی یا شدید باشد که نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارد. خستگی عضلانی یکی از علائم هایپرکالمی است که می تواند انجام فعالیت های روزانه را دشوار کند.

اگر هیپرکالمی دارید یا در معرض خطر ابتلا به پتاسیم بالا هستید، با پزشک خود در مورد خستگی عضلانی صحبت کنید.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی