تاریخ انتشار: نوامبر 4th, 2021نویسنده: دسته بندی: بیماری
پیرچشمی در سالمندان + 7 روش پیشگیری

پیرچشمی در سالمندان: پیرچشمی Presbyopia  اصطلاحی برای کاهش توانایی بینایی برای چیزهای نزدیک است که با افزایش سن رخ می دهد. این عبارت از واژه های لاتین و یونان باستان presbys ( پیرمرد) و -opia (مشکل بینایی یا چشم) گرفته شده است. افراد معمولا در دوران سالمندی به پیرچشمی مبتلا خواهند شد. در این مقاله آسایش ایرانیان به دقت به این موضوع می‌پردازد.

علایم پیر چشمی

چیزی که مردم را شوکه می کند این است که این تغییر در بینایی معمولاً در حدود 40 سالگی شروع می شود . البته در فرهنگ امروزی 40 سالگی در رده گروه سنی سالمندی تلقی نمی شود اما چشم ها این حقیقت را نمی دانند.

علل پیرچشمی در سالمندان

برای خواندن یا دیدن هر چیزی از نزدیک، تغییرات خاصی باید در چشم اتفاق بیفتد به عنوان مثال شکل عدسی باید تغییر کند که با عمل عضلات مژگانی اتفاق می افتد.

با افزایش سن، لنز یا عدسی نمی تواند به راحتی شکل خود را تغییر دهد. کشسانی آن کاهش می یابد . همچنین ممکن است نقاط کدری بر روی عدسی ایجاد شود که به آن  آب مروارید گفته می شود . البته پیر چشمی و آّب مروارید دو مشکل جداگانه هستند .

به عمل تمرکز چشم ها بر روی چیزی نزدیک، توانایی تطابق گفته می شود. با افزایش سن، این توانایی تطابق کمتر و کمتر می شود.

این فرآیند قابل کنترل نیست . همه این اتفاقات به صورت انعکاسی و غیر ارادی در چشم اتفاق می‌افتد، مانند منقبض شدن مردمک چشم در نور شدید.

شدت بیماری پیر چشمی

این موضوع که پیر چشمی چه زمانی برای سالمند آزار دهنده خواهد شد به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل موارد زیر است :

سن سالمند

سایر مشکلات بینایی مانند دوربینی  یا نزدیک بینی

وجود بیماری هایی در چشم مانند گلوکوم یا دژنراسیون ماکولا

بیماری های سیستمیک جدی مانند دیابت شیرین

داروهای خاص

فعالیت‌های کاری سالمند و میزان خواندن متون با چاپ کوچک یا کار با وسایل ریز از نزدیک

فعالیت های اوقات فراغت سالمند و اینکه چقدر به دید نزدیک نیاز دارد

مقدار نوری که در محیط وجود دارد

تشخیص پیر چشمی

علائم پیرچشمی در سالمندان

اولین نشانه هایی که پیر چشمی دارد این است که سالمند شروع به دور نمودن کتاب از چشم و صورت خود می کند تا بتواند آن را بهتر بخواند.

در حقیقت زمانی که نیاز دارید کتاب یا روزنامه را دورتر از چشم خود بگیرید احتمالا دچار پیرچشمی شده اید . برخی افراد این مشکل را بهتر از دیگران تحمل می کنند.

ممکن است سالمند متوجه شود که برای بهتر دیدن  متن کتاب نسبت به قبل ،  به نور بیشتری نیاز دارد. ممکن است متن روی صفحه برای سالمند تار باشد یا حتی هنگام مطالعه دید دوگانه داشته باشد.

برخی از افراد با تلاش برای خواندن در طول روز احساس خستگی می کنند. آنها می توانند احساس خستگی کلی یا احساس خستگی چشم داشته باشند. برخی افراد سالمند حتی ممکن است دچار سردرد شوند.

با این حال، اکثر مردم علائم را تشخیص می دهند و به محض روبرو شدن با این علایم به چشم پزشک مراجعه می کنند .

در این میان تعدادی از سالمندان ممکن است  تنها به خرید یک عینک مطالعه بدون نسخه اکتفا نمایند . برخی دیگر برای پیرچشمی نیاز به عینک و/یا لنز تماسی با نسخه پزشک دارند .. درمان های جدیدتری برای پیرچشمی مانند قرار دادن عدسی های جدید در چشم و جراحی قرنیه وجود دارد.

درمان پیر چشمی

 تشخیص پیرچشمی در سالمندان

  • اگر بینایی سالمند رو به وخامت گذاشته باشد ، مراجعه به اپتومتریست یا چشم پزشک ایده بسیار خوبی است.
  • این متخصصان می توانند به بررسی چشم ها بپردازند و تشخیص دهند که به غیر از پیرچشمی مشکل دیگری وجود دارد یا خیر.
  • گرفتن عینک  ممکن است راه حل بسیار خوبی برای فرد مبتلا به پیر چشمی باشد . در حالی که روش های درمانی جدید ممکن است گزینه های دیگری را در اختیار سالمند قرار دهد.
  • یک متخصص چشم، بینایی سالمند را با نمودار چشمی بررسی می کند و بررسی می نماید که آیا می توان این مشکل را با لنزهایی با قدرت متفاوت اصلاح نمود یا خیر  به این کار اصلاح انکسار می گویند.
  • سالمند باید از نظر احتمال ابتلا به گلوکوم معاینه شود، که با اندازه گیری فشار چشم انجام می شود که ممکن است برای بیمار در ابتدای معاینه یک روش غیر معمول باشد اما دردناک نیست.
  • بافت پشت چشم سالمند یا (شبکیه) نه تنها ممکن است دچار بیماری های مختلفی گردد، بلکه به نوعی دریچه ای برای ارزیابی سلامت عمومی سالمند نیز می باشد.
  • بیماری های عروقی مانند مواردی که باعث سکته مغزی یا حملات قلبی می شوند اغلب در رگ های خونی شبکیه ظاهر می شوند. عدسی را می توان از نظر آب مروارید نیز بررسی کرد.

نه تنها پیر چشمی بلکه تمام بیماری های چشمی باید درمان شود. اگر سالمند مشکل چشمی دیگری نداشته باشد ، می‌تواند با درمان های مناسب به بینایی شفاف دست پیدا کند و به زندگی طبیعی برگردد .

به جز مواردی که اختلالات شدید چشمی وجود دارد، مشکل دید نزدیک در پیر چشمی  معمولاً قابل اصلاح است. اگر توانایی بینایی سالمند قبلاً غیرطبیعی بود، باز هم می توان به اصلاح و درمان نسبتا مناسبی دست یافت، اما این کار کمی پیچیده تر است.

اصلاح پیر چشمی

درمان پیر چشمی

علاوه بر لنزهای اصلاحی، احتمالاً به سالمند توصیه می شود که از منابع نور قوی تری برای کارهای دقیق استفاده کنید.

هر فردی که به میانگین طول عمر و سالمندی برسد، احتمالا پیرچشمی خواهد داشت. هر چه سالمند بیشتر عمر کند، شدت پیرچشمی بیشترخواهد بود و اصلاح آن نیز دشوارتر است .

در حالی که نمی توان مشکل پیرچشمی Presbyopia را درمان کرد، معمولا می توان آن را به خوبی مدیریت کرد تا به افراد آسیب دیده اجازه دهد از یک زندگی طبیعی برخوردار باشند .

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی

ارسال دیدگاه