تاریخ انتشار: جولای 21st, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
علائم، درمان و اقدامات لازم برای نیش زنبور عسل

نیش زنبور عسل که به نام های Vespula ، Dolichovespula یا Paravespula شناخته می شوند، یکی از دردناک‌ترین نیش ها است که گاهی اوقات با نیش زنبور عسل اشتباه گرفته می‌شود. زنبور زرد زنبورهایی نازک با رنگ های سیاه و زرد و بال های تیره و بلند هستند. بهترین راهکار ها در مواقع حساسی همچون نیش زنبور را به شما پیشنهاد می دهد. در این مقاله از مرکز پرستاری آسایش ایرانیان و کمک به بهبود نیاز شما عزیزان با ارائه خدمت پرستار در منزل صحبت شده است که با داشتن سال ها تجربه ارزشمند ارائه خدمت می‌شود.

راه راه موجود در روی بدن آنها اغلب باعث اشتباه گرفتن آنها با زنبورهای عسل می‌شود، گرچه زنبور عسل از نظر ظاهری گردتر هستند. برخلاف زنبورهای عسل که کندوهایی را تولید می کنند، زنبور زرد در لانه ها زندگی می کنند که در مناطق خلوت یا داخل زمین یافت می شوند. همچنین بر خلاف زنبورهای عسل ، که فقط یک بار می توانند نیش بزنند ، زنبورهای زرد این توانایی را دارند که چندین بار شما را نیش بزنند. هنگامی که یک زنبور عسل شما را نیش می زند ، پوست شما را با نیش خود سوراخ کرده و زهر سمی را به داخل آن تزریق می کند که باعث درد ناگهانی می‌شود. همچنین ممکن است چند ساعت پس از نیش زدن ، التهاب یا قرمزی در اطراف محل نیش مشاهده شود . خستگی ، خارش و گرما در اطراف محل تزریق نیز از علائم رایج در بسیاری از افراد است.

پیشنهاد مقاله: پرستاری از بیماران مبتلا به آسم در منزل

علائم نیش زنبورعسل

به محض اینکه زنبور زرد شما را نیش برند، معمولاً تورم، حساسیت به لمس یا قرمزی در نزدیکی ناحیه نیش زده وجود دارد.

فوریت های پزشکی هنگام نیش زنبور

  • سرفه یا خس خس سینه
  • مشکلات تنفسی یا بلع یا گرفتگی در گلو
  • تغییرات در پوست شما ، مانند در کهیرها
  • احساس سبکی سر یا سرگیجه ، یا از بین رفتن تعادل
  • استفراغ یا اسهال

این علایم ممکن است علائم واکنش آلرژیک یا آنافیلاکسی باشد. آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک شدید است که می تواند زندگی را تهدید کند.

علائم نیش زنبور عسل

معمولاً تورم، حساسیت به لمس یا قرمزی در نزدیکی ناحیه نیش زده وجود دارد.

پیشنهاد مقاله: اعتیاد به ورزش در کودکان چه دلایلی دارد و چگونه درمان می شود

اقدامات پس از نیش زنبورعسل

بلافاصله با  اورژانس تماس بگیرید. ببینید آیا فرد دارای تزریق خودکار اپی نفرین (آدرنالین) است و اگر مجهز یه این قلم است به آرامی تزریق را انجام دهید.

سعی کنید فرد گزیده شده را آرام نگه دارید و به او  کمک کنید به پشت بخوابند.

پاهای فرد را حدود 12 اینچ بلند کنید و آنها را با یک پتو بپوشانید.

در صورت استفراغ یا خونریزی او را به پهلو برگردانید.

اطمینان حاصل کنید که لباس فرد گزیده شده گشاد است تا بتواند نفس بکشد.

از دادن داروهای خوراکی یا هر چیز دیگری برای نوشیدن به فرد خودداری کنید و از بلند کردن سر فرد خودداری کنید ، به خصوص اگر در تنفس مشکل دارید.

اگر فرد در تنفس مشکلی دارند ، ممکن است لازم باشد CPR انجام دهید.

بیشتر بخوانید: با روش های درمان اسکار یا جای زخم آشنا شوید

درمان خانگی نیش زنبور عسل

برای کاهش درد از یک بسته یخ یا بسته سرد استفاده کنید. استفاده از یخ یا بسته سرد در ناحیه آسیب دیده می تواند بلافاصله به کاهش التهاب و تورم دردناک مرتبط با نیش زنبور زرد کمک کند.

برای محافظت از پوست، یخ یا بسته سرد را قبل از استفاده در حوله یا پارچه بپیچید. برای رسیدن به بهترین نتیجه، یخ را حداقل 20 دقیقه روی محل گزش بگذارید

1. درمان نیش زنبور با آنتی هیستامین

بدن برای محافظت از خود در برابر مواد خارجی ماده شیمیایی به نام هیستامین تولید می کند، که تا حدی باعث تورم و خارش می شود. مصرف آنتی هیستامین بدون نسخه می تواند این علائم را کاهش دهد.

2. درمان با خمیر آب و جوش شیرین

سمی که زنبور زرد تولید می کنند به طور طبیعی اسیدی است. جوش شیرین می تواند به طور طبیعی برای مقابله با سم زنبور کمک کند. یک قاشق جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و سپس با پنبه  به محل نیش زنبور زرد بمالید تا به خنثی کردن سم کمک کند.

درمان نیش زنبور

سمی که زنبور زرد تولید می کنند به طور طبیعی اسیدی است.

3. کاهش خارش نیش زنبور عسل با سرکه

سرکه ساده می تواند به عنوان قابض عمل کرده و شما را از چنگ زدن به و خارش آن باز دارد، که می تواند منجر به عفونت یا التهاب بیشتر شود. کافیست کمی سرکه بر روی یک پنبه قرار داده و روی ناحیه آسیب دیده بزنید.

پیشنهاد مقاله : هر آنچه باید در مورد مزایای فشار درمانی بدانید 

4. پودر نرم کننده گوشت

این پودر به طور معمول دارای آنزیمی به نام پاپائین است. این آنزیم به طور طبیعی در میوه پاپایا یافت می شود و به تجزیه پروتئین های موجود در گوشت کمک می کند و می تواند همین کار را برای سم یک زنبور زرد ایجاد کند. مقدار کمی مواد نرم کننده گوشت را به محل گزش بمالید تا ببینید آیا به کاهش درد و تورم کمک می کند. در مواقع اضطراری  از قلم اپی نفرین استفاده نمایید که لازم است در صورت حساسیت به نیش حشرات این قلم را همواره به همراه داشته باشید .

پودر نرم کننده گوشت برای درمان نیش زنبور

پودر نرم کننده گوشت برای درمان نیش زنبور

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده به نیش زنبور زرد حساسیت دارید، یک کیف دستی حاوی Epi-Pen را در کیف یا جعبه کمک های اولیه خود نگه دارید. حتماً در مورد زمان استفاده از این داروی قدرتمند تجویز شده با پزشک خود مشورت کنید. کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

سوالات متداول

1. بعد از نیش زنبود چه کاری انجام دهیم؟

برا یکاهش درد از یک بسته یخ یا بسته سرد استفاده کنید.

2. شوک آنافلاسکی یا نیش زنبور و اقدامات پس از آن چیست؟

بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید ببینید آیا فرد دارای تزریق خودکار اپی نفرین است و اگر مجهز به این قلم است با آرامی تزریق را انجام دهید.

3. راه های درمان نیش زنبور چیست؟

درمان با آنتی هیستامین و آب و جوش شیرین پیشنهاد می‌شود.

4. پودر نرم کننده گوشت چیست؟

این پودر به طور معمول دارای آنزیمی به نام پاپاِِیئن است. این آنزیم به طور طبیعی در میوه پاپایا یافت می‌شود.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی